tirsdag den 26. marts 2013

Ringenes Herre update: Hobbitten evaluering

Så jeg blevet færdig med the Hobbit/There and Back Again. Det tog mig cirka en uge (syv dage) at læse bogen på 275 sider som vist nok hvis vi skal se Ringenes Herre som de seks bøger den i virkeligheden er den længste af alle syv bøger.

Hobbitten er skrevet mere børnevenligt hvilken giver det en hel anden karakter fra Ringenes Herre. Der er små sjove sammenligninger og ikke al bliver fortalt med det samme, der er små replikker som "det er et andet eventyr" og "det hører vi om i næste kapitel" osv. som viser os at dette er lavet som en godnat fortælling men alligevel er den hyggelig at læse for voksne og os "næstenvoksne" så men...

En ting jeg savner lidt af at få navnene af vide på alle vores personer. Dette er Tolkien rigtig god til Ringenes Herre - der kan man næsten ikke ride forbi selv den sølleste ork uden at få hans navn at vide og alle, selv gamle koner, kvinder og børn, har navne og vigtige betydninger i bøgerne. I hobbitten er det kun nogle få af de vigtige personer der har fået navne og resten bliver kaldt efter deres titler. Det er ikke uudholdeligt men når du ved at Ørnenes herre hedder Gwaihir og ikke ørnefyrsten bliver du lidt småirriteret. Men dette kunne jeg selvfølgelig have undgået ved at læse hobbitten først.

Det er sjovt at læse den første del af bogen efter man har set filmen for du kan virkelig se hvordan Peter har fået puttet en ekstra storyline ind i billedet med den blege ork. Ellers passer det meget godt med hvad der sker indtil videre, og efter sjette kapitel var jo alligevel på bar bund igen så resten har været hel nyt stof jeg glæder mig til at se blive opført på det store lærred denne december.

To ting jeg fandt ret så deja-vu lignende var midt på slagmarken hvor Bilbo besvimmer da ørnene kommer og at dværgene bliver fanget af edderkopper og Bilbo kommer til undsætning med Stik. Også i Ringenes Herre sker lignende ting, så her er det tydeligt at se det er den samme forfatter. Alligevel er i hvert den del med edderkopperne så tilpas nok varieret i de to bøger så man ikke bliver distraheret over at der sker lidt a la det samme to gange i træk. Det giver måske ligefrem et ekstra kick fordi så sidder man der med genkendelsesglæden over "nu kommer Stik og en modig hobbit og redder dagen!" og det samme med ørnene sådan: "hu hej - giv dem nogle ØRNETÆSK" if you know what I mean


Nå men god bog. Der er et større publikum der kan læse Hobbitten efter min mening og også min fars for det var den eneste af de fire bøger (HELE bøger) han fik færdig. Den er ikke så detaljeret men alligevel godt detaljeret og spændende alligevel og den giver god fart og spænding og ikke så mange beretninger om en typisk hobbitrejse som jeg kan huske Første Bog gjorde især brug af. Men hvis du har lyst til at gå i gang med at læse noget Tolkien men ikke ved hvor tålmodig og interesseret du er i for mange vilde deltaljer så vil jeg anbefale Hobbitten før du læser Ringenes Herre. Til gengæld hvis du elsker detaljer vil du efter at have læst Hobbitten være vågen og endnu mere klar på at læse triologien. Det er min teori :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar