torsdag den 21. marts 2013

Ringenes Herre update: Elrond, bjergtrolde, PRECIOUS

Min mor kaldte mig wierd og min søster kaldte det mærkeligt... Ja jeg lå på badeværelset på gulvet i mørke og læste højt for mig selv - så er det da heller ikke værre!!!

Men kapitel tre var ikke så langt som jeg troede - faktisk ikke overhovedet - fik læst to et halvt kapitel på gulvet så nu er jeg midt i femte kapitel... uha... Som jeg har opdaget (og hørt før jeg læste bogen) så bærer historien i den grad præg af at den er lavet som en historie der fortælles til børn... Der er sammenligninger som selv små piger og drenge forstår både til dig og mig og en cykeltur til posthuset og en midnat med torden og lyn ... Det kan jeg godt lide når jeg læser højt for det giver det lidt munterhed

Bilbo og kompani kommer forbi Rivendell og de frække elverfolk driller både Thorin med hans lange skæg og Bilbo med at han er butted. Men Elrond er venlig og åben og fortæller både Gandalf og Thorin om deres sværd Orcrist og Glamdring og han tyder Thorins kort med måneskrift en midsommeraften ved nymåne. Til gengæld er der ikke noget råd mellem Elrond, Saruman, Galadriel og Gandalf som der er i filmen .... endnu i hvert fald...

Føret rider afsted imod bjergene og lander imellem to kæmper som kaster med sten i tordenvejr. I forhold til filmen så lander de ikke direkte imellem de to kæmper med ser dem kæmpe og det er nok...

De sender Kili og Fili ud for at finde en hule hvor de og ponyerne kan stå men desværre ryger de i en fælde som kun Gandalf kommer ud af fordi Bilbo skriger op igen når hulen pludselig åbner sig og de bliver overfaldet af bjergtrolde.

Dværgene og Bilbo bliver ført til deres konge og så snart kongen ser Orcrist går han amok for dette sværd er kendt for sin brutalitet mod bjergtrolde. Han beordrer dem straks langt ind i bjerget så de aldrig vil se lys igen men Gandalf kommer og redder dagen med Glamdring og de tretten dværge flytter sammen med troldmanden og Bilbo bagerst i rækken.

Gandalf får befriet dem for deres lænker men bjergtroldene er stadig efter dem og i deres flugt taber Dori som holder Bilbo oppe på sine skulder vores lille hobbit så han slår hovedet slemt.

Bilbo vågner op helt alene i bulder mørke. Han går rundt for at prøve finde ud af hvor han er henne og kommer pludselig i tanke om Stik. Han holder sværdet i holdet da det giver ham en særlig tryghed og fumler med den anden hånd på væggen på den anden side og fortsætter ned ad bjergvejen. Han når til Gollums sø og falder over en gammel ring han tager i lommen. (PRECIOUS!)

Gollum opdager den lille hobbit lidt senere da Bilbo sætter sig og tænker og Gollum bliver nysgerrig. Han går helt tæt på den lille hobbit og her er væsnets første ord til hobbitten:

"Plaske og velsigne os precious! Det bliver et helt festmåltid; det vil i hvert fald blive en lækker mundfuld for os, Gollum!" 
(Ps. vær opmærksom på hvis du selv læser dette i den danske bog står der min dyrebare i stedet for precious men jeg synes nu det lyder bedst på engelsk og vil helst holde fast i det engelske da det er original sproget)

Bilbo farer op og holder Stik i hånden og udspørger forskrækket Gollum hvem i al verden han er.... Thats it så måtte jeg ikke læse mere for skulle jeg afsted ÆV

Men ved hvad der kommer nu
 Can't wait! (læser i hvert fald resten af kapitlet her når jeg går  i seng så kan fortælle om replikken er der og hvordan den lyder på dansk i morgen)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar