tirsdag den 19. marts 2013

Ringenes Herre update: Frodo den viise

Jeg kunne ikke vente længere...

Nogle banditter møder med hobbitterne som sidder i baghold og med Merry som hærføre tilbyder hobbitterne at banditterne kan gå frit hvis de lover ikke at ødelægge eller hærge et eneste hus igen men banditternes hærføre aner intet om hobbitternes skarpe øje og tough hed så han løber frem mod Merry og får fire pile lige igennem maven. Resten overgiver sig men dette er ikke slutningen. Flere banditter i hudrede vis er på vej og de samler sig hele tiden flere sammen.

Her er Pippin redet hen til Took familien som fra starten har været imod Cheffen og banditterne som har lukket sig ind i deres eget land og dræber alle banditter der skulle komme for tæt - men nu er de ude på slagmarken klar til at lade blodet flyde...

Det ender med at 70 banditter bliver slået ihjel og en del bliver smidt i fængsel. De tretten hobbitter kommer en fællesgrav og deres navne bliver senere skrevet i Den Røde Bog for at mindedes deres store offer og ære.

Hobbitterne rider mod Cheffens hus men finder kun Saruman og Slangetunge. Selvfølgelig var det Saruman!!! Det kunne jeg sagt mig selv - det gjorde jeg faktisk også. Jeg havde det på fornemmelsen men selve det at møde ham i the Shire og se ham sprede al den rædsel og svine hobbitterne så meget til havde jeg alligevel ikke ventet.

Frodo vil stadig ikke have han skal dræbes men sætter ham fri for at kan finde frem til sin gamle viise skikkelse igen - dette er for meget for Saruman:

"Saruman kommer på benene og stirrede på Frodo. Det var et mærkeligt blik i hans øjne, en blanding af forbavselse, respekt og had. 'Du er vokset halvlange,' sagde han. 'ja, du er vokset meget. Du er viis, og du er grusom. Du har berøvet min hævn dens sødme, og nu må jeg gå herfra i bitterhed i gæld til din nåde. Jeg hader den, og jeg hader dig...'"

Men inden Saruman kommer så langt får han lige afsløret af det var Slangetunge der dræbte Lotho - Chefen. Han giver Slangetunge ham alt skylden og dette får bærret til at flyde over. Slangetunge finder en kniv frem og stikker Saruman ned og inden han selv får tænkt sig om er han også selv skudt ned ad hobbit bueskytter.

Så dette var altså enden på Saruman, Tolkiens version. Den er sød og fortjent og det er ærgeligt at Peter har taget denne version af the Shire ud af historien for hvor er det dejligt at se at fjenderne for baghjul fordi de undervurdere hobbitterne - både Merry og Pippin som hærførere, Sam som kriger og Frodo som den viise. - Frodo DEN viise.


Så nu står det 1-1. Peter vandt point for den følelsesmedrivende farvelscene imellem Pippin og Merry tilbage i Tredje Bog og Tolkien vinder point for denne awesome tilbagevinding af the Shire og et bevis for at hobbitterne skal man ikke spøge med; ligemeget hvor blødsødne og kraftige de burde se ud. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar