onsdag den 27. februar 2013

Ringenes Herre update: Første bog evaluering

Så er jeg igennem den Første Bog af the Fellowship of the Ring. De tog mig cirka fire dage for blev færdig med det sidste kapitel i går. Der var i alt 254 sider i denne "bog" og 12 kapitler.

Historien startede ud meget lig med filmens story line men pludselig gav den et knæk i en hel anden retning. I forhold til bogen møder de elvere ganske tidligt på deres rejse og går længere i skoven end vi hører om filmen, samt at de ikke på samme måde er jaget af de Sorte Ryttere før efter de har mødt Traver/Aragorn.

Trods den store forskel i storyline er jeg meget positiv overrasket og har i længere perioder følt mig kedet ihjel, men i stedet følt mig godt underholdt. Historien i bogen vil jeg selv beskrive som mere børnevenlig fordi hobbitterne møder og oplever flere eventyrlige ting som at sove sammen med Tom Bombadil og flodens datter, taget til fange af en dyssegæst og Frodos kiksede stunt på kroen.

Selvom Peter som instruktør ikke altid følger Tolkiens handlingslinje til fulde så er han pænt god til at ramme plet med de ting han vælger at gå godt i dybden med, som f.eks. Travers udseende på baren, de Sortes udseende, Frodo i "skygge verdenen" hos de Sorte - eller som i filmene hedder Nazgûls, og hele affærden med Bilbos fest og forsvinden. Dette gør at jeg ved disse sammentræf kan fuldstændig forestille mig scenerne fra filmen.

Samtidig, uden at de selv er blevet optaget eller udgivet, kan jeg også nemt forestille mig og se for mig andre scenarier i bogen: som her i kapitel 12 hvor Frodo råber ad de Sorte Ryttere fra den anden side af Vadestedet, Pippin der vælter med baljen i Buckland huset, Sam der kaster æblet efter Jens Bregnø og Merry og Pippin der opslugt af piletræet.

Alt i alt er jeg glad for at jeg endelig er gået i gang med at læse bogen. Jeg kan godt anbefale at man læser bogen, men man skal selv være obs på at der i sig selv ikke sker det store, men at hobbitterne i stedet møder en masse spændende skabninger og der ligger styrken og ikke i kamp og aktion. Du skal have en okay god tålmodighed for ja kapitlerne er lange og hobbitterne går meget af tiden, men så snart du er blevet stædig nok eller har fundet ud af at "se bogen i billeder" af den både spændende og kær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar